Thursday, July 12, 2007

Tyzden 2 & 3.. Na pokracovanie (slovak version of weeks 2&3)

Tyzden 2 & 3.. Na pokracovanie

Sedim v praci v kancelarii a snazim sa zhrnut vsetko, co sa stalo za posledne 2 tyzdne. Musim to stihnut do 18, lebo potom mame “Lights off” [vypnute svetla] ako tu ludia nazyvaju cas bez elektriny.

ZAZITKY S GHANSKYMI KANALMI.. AKO VONIA AFRIKA TROCHU INAK
Vcera sa to stalo. Prisiel ten den kedy som mala zazit ghansky kanal velmi zblizka – spadla som do neho totiz. Pozdlz drvivej vacsiny ghanskych ulic su totizto kanaly/zlaby – po oboch stranach ciest. Su priblizne meter hlboke a plne najroznejsich podozrivych tekutin, ktore naozaj zblizka nikto skumat netuzi. Vacsina tychto kanalov je nezakrytych a velmi smrdia. Nuz ale postupom casu sin a rozne africke vone clovek zvykne a uz ich vobec nevnima. Po par dnoch/tyzdnoch (zavisi od toho, aky fajnovy nos mate J) si to uz vobec nevsimate. Presne ako s kanalmi! A to bola presne ta chvila vcera vecer, ked som si uz kanaly velmi nevsimala a podarilo sa mi do jedneho z nich padnut. Cely dnesny den v praci krivkam hore dolu po kancelarii ako stara babka, nuz, lebo kazdy krok boli.. V podstate som mala este stastie, pretoze ten “moj kanal” bol takmer prazdny, iba trochu spinavej vody na dne. Ako som tak lezala roztiahnuta na ulici, jeden Ghancan pribehol a pomahal mi vylovit slapku, ktora zostala v kanale a medzitym ma kamoska Ana pozbierala zo zeme. Mohli by sme to nazvat taka typicka africka obroni skusenost.. trochu bolestiva :( No, nebola som isto ani prva ani posledna komu sa to stalo. Myslim ze dalsich par tyzdnov si budem davat obrovsky pozor kam stupam. Ako povedal kamos Stevan – srbsky stazista ktory tu uz pobudol takmer rok, treba mat “vzdy jedno oko na zemi patrajuce po kanaloch”. Isto sa uz toho odteraz budem drzat!

AFRICKE VLASY
- Aaano, opat vlasy, stale objavujem dalsie a dalsie cudesne veci, o ktore sa chcem s vami podelit! Tentokrat o tych muzskych: napriek tomu ze drviva vacsina africkych muzov ma uplne kratucke vlasy (par milimetrov), velmi si daju zalezat na tom, aby si ich dokladne ocesali. Ich kefa na vlasy sa tak trochu podoba na nasu kefku na nechty doma, bez urazky pani..
- V obchodoch dostat specialny gel s ciernym efektom. Este novsia verzia slubuje “Superciernu”. Vie mi niekto povedat ako mozu byt cierne africke vlasy este cernejsie? :)

EEE, CHARLIE! [citaj cale-s makcenom na C a dlznom na E]
V Ghane su vsetci Charlie. “Eee Charlie!” je tazko prelozitelne, je to nieco ako “ty brdo/ty kokso/hej ty/fiiiiha/no toto”. Ludia to pouzivaju milionkrat denne , nezavisle od toho, ci ste baba alebo chalan, vsetci su Charlie.. Zda sa mi ale ze chalanni to pouzivaju este castejsie ako baby. Samozrejme ja to uz pouzivam tiez :) V podstate to mozete povedat komukolvek na “vasej urovni” ale taktiez taxikarovi alebo obchodnikom. Vsetkym okrem vasho sefa ;)

JEDLO..OCHUTNAVANIE POKRACUJE
- minuly tyzden som ochutnala moje prve KOKOSOVE MLIEKO, ktore som chlipala z naozajstneho cerstveho kokosu.. Nikto mi nepovedal ze to nechuti ako nasa Bounty, vobec to nebolo sladke :( Ze vraj to zalezi od toho aky kokos kupim, dufam ze nabuduce sa mi pritrafi kupit nejaky sladsi
- dalsie “tenkrat poprve” bola CUKROVA TRSTINA. Kupili sme si ju z auta (uz si zvykam na nakupy cez okno ;)). Po dokladnom pozorovani postupu konzumovania mojej kolegyne (isto si mysli ze som divna ked som ju tak sledovala pri jedle “obycajnej” cukrovej trstiny), som prebrala jej techniku a s chutou som sa zahryzla do toho mojho kusku.Velmi sladke a velmi dobre! Ak budete mat moznost cukrovu trstinu ochutnat, tak to isto skuste.
- AFRICKY MED.. je cierny! A chuti uplne inak ako ten nas doma na Slovensku. Kedze som ale velky milovnik medu a nechcem sa toho vzdat ani tu v Afrike, tak si pomaly zvykam. Africky med chuti sladko, ale je akosi ovela viac aromaticky, nieco ako nas lesny med, ale ovela silnejsi. Kazdopadne je to celkom chutne :)
- OVOCIE – Africania su velmi prekvapeni ked im poviem, ze jedine miesto kde doma mame ananasy, manga a banany su supermarkety, a nie zahrada..
- MLIEKO – je dost drahe, co som tu, tak som Ghancanov videla mlieko pouzivat iba do cierneho caju. Je to nieco na co som z domu zvyknuta, takze jeho konzumacie sa neviem vzdat aj napriek cene. Aj hlavne kvoli tomu, ze je to jediny mliecny produkt, ktory tu mam. Syry su nehorazne drahe, bezne v obchode najdete tak maximalne trojuholnikove tavene, ziadne ine, a tiez zabudnite na regale plne vsakovakych jogurtov tak ako to mame v Europe. Zatial som videla len jogurtove mlieka ci mliecne napoje, skladovane mimo chladnicky. Musim to zahrnut do mojho prieskumu obchodov najblizsie aby som zisitila viac.. Pre takeho bezneho Slovaka, ktory konzumuje aspon par platkov syru denne a nejaky ten jogurtik tiez kazdy den, je to tu zlozitejsie. Nuz, rozdiely existuju.. Sme predsa len na inom kontinente.

OBCHODY
- na zaklade mojho trojtyzdnoveho “prieskumu trhu” som sa rozhodla uviest 20 NAJCASTEJSIE PREDAVANYCH VECI v takom tom beznom ghanskom obchode. Takze podme na to: voda (flase, sacky), Malta (chmelovy nealkoholicky napoj vyrabany Guinessom – strasne popularny, je to aj velmi zdrave, no ale tak ako pri vela dalsich veciach, clovek si musi na tu chut najprv zvyknut..), Coca Cola (sklenene flasky alebo plechovky), mlieko (v malych plechovkach, ked poriadne hladate tak najdete aj krabicove), ryza (obrovske vrecia azijskej ryze), Milo (kakaovy napoj – chladeny v plechovkach alebo v malych sackoch ako prasok), vajicka (skladovane vonku, nie v chadnicke), toaletny papier, cierny caj (Lipton jet u velmi popularny, inu znacku tazko zozeniete), cukor, sol, tuniak (v konzervach, dost drahy), rajcinovy pretlak (tiez v konzervach, je to velmi silny koncentrat, treba to riedit vodou pred varenim), praci prasok (Omo a Ariel, v mini baleniach), keksiky (vacsinou z arabskych krajin), dzusy, zapalky & sviecky & baterky (lebo elektrina..) no a samozrejme chlieb (maslovy chlieb, medovy chlieb, cukrovy chlieb, atd.. Vsetky chutia viacmenej rovnako – su sladke a makke ako vata)

Kedze je 17:58 a isto si pamatate z prveho prispevku ze Ghancania su presni s vypinanim elektriny, pre dnesok pisanie koncim, prajem vam prijemne citanie a coskoro poslem dalsie (dufam) zaujmave vecicky z dalekej Afriky..

1 comment:

Dusan Masik said...

Caves Hausi. Tie kanaly mi dost pripominaju Indiu..dufam ze si moc neudrala.

Tam su vsetci Charlie?? :)))

pa.
Charly ;)